جذب داوطلب در موسسات نیکوکاری
وجود داوطلبان در موسسات خیریه و سازمان های مردم نهاد سبب کاهش هزینه های ارائه خدمت و گسترش تنوع خدمات میگردد و این امر علاوه بر کمک به کاهش هزینه های موسسات خیریه سبب بهبود سطح فنآموزی مددجویان نیز میگردد.
ایجاد اعتماد عمومی
اگر مردم به شما اعتماد نکنند، همکاری نخواهند کرد. برای ایجاد اعتماد فعلایتهای زیر پیشنهاد میشود:
- اهداف خود را شفاف بیان کنید.
- گزارش کار خود را از طریق سایت یا سایر روشهای ارتباطی در اختیار عموم قرار دهید.
- سعی کنید همکاری یک یا چند مرکز یا فرد تاثیرگذار و شناخته شده را جلب کنید تا آنها معرف شما به عموم باشند.
فرایند همکاری را ساده کنید
مردم نمیخواهند برای کمک به شام به زحمت بیفتند!
- روند ثبت نام داوطلبان را به شکلی ساده و سریع طراحی کنید.
- زمینه فعالیت داوطلبان را از آغاز کارشان در یک مصاحبه خیلی کوتاه با آنها مشخص کنید.
- برای داوطلبان کتابچه راهنما درست کنید و خصوصیات مؤسسه، اهداف و جزئیات کار و شرح وظایف را در آن ذکر نمایید.
- به هر داوطلب، یک فرد راهنما از میان داوطلبان قدیمیتر یا اعضای ثابت تیمتان معرفی کنید تا آنها را در شروع فعالیت همراهی کنند.
به داوطلبان، عنوان و جایگاه رسمی بدهید
رسمیت بخشیدن به کار افراد، این احساس را به آنها می دهد که بخشی از یک فعالیت مهم هستند و جدی گرفته می شوند.
- برای هر نوع کار داوطلبی یک عنوان داشته باشید و به افراد، به محض ورودشان، عنوانهای رسمی بدهید.
- برای داوطلبان کارت عضویت صادر کنید.
- پیش از رشوع فعالیت داوطلبان، با آنها یک مصاحبه کوتاه داشته باشید و وظایفشان را مشخص کنید.
- با داوطلبان توافقنامه کاری امضا کنید (هم برای رسمیت دادن به کار آنها و هم برای جلوگیری از ایجاد مشکالت حقوقی برای مؤسسه.)
- رسمیت دادن به کار شرکتهایی که اعضایشان را برای کار داوطلبانه به شما معرفی می کنند، میتواند به صورت انتشار نام و لوگوی آنها به عنوان حامیان معنوی، در سایت مؤسسه شما باشد.
فواید همکاری را نشان دهید
هدف داوطلبان، تنها کمک به تحقق اهداف مؤسسه شام نیست. آنها هم خواسته ها و اهدافی دارند.
- در مصاحبه کوتاه با داوطلبان بپرسید که چه انتظاری از همکاری با شما دارند و بین کار خود و رؤیای شخصی آنها ارتباط برقرار کنید.
- سعی کنید تا جای ممکن، کار مورد علاقه داوطلبان را به آنها واگذار کنید.
- مهارت آموزی به داوطلبان را در دستور کار خود قرار دهید. یادگیری و کسب مهارت، یک امتیاز قابل توجه است.
- به شرکتها و مراکز رسمیتر نشان دهید که همکاری با شما، به کسب وجهه اجتماعی و گسرتش شهرتشان در جامعه کمک میکند.
به داوطلبان ترفیع بدهید
برای داوطلبان، سلسله مراتب همکاری در نظر بگیرید و در صورت عملکرد خوب، به آنها مسئولیت بیشتر و ترفیع درجه بدهید.
- میزان مسئولیت و عنوان فرد در کارت عضویت را به عنوان یک نشانه ترفیع، مثال از عضو به سرپرست، تغییر دهید.
- رنگ کارتهای عضویت را که نشانگر سطوح و دورههای زمانی همکاری است، عوض کنید.
- در مورد سازمانها، در سایت خود عناوین آنها را از همکار به حامی و… تغییر دهید یا با تمرکز بیشتری به معرفی آنها بپردازید.
آثار فعالیت داوطلبان را مستند و منتشر کنید
داوطلبان می خواهند تاثیر کارشان را ببینید و مطمنئ شوند که در حال اتالف وقت نیستند!
نمودار تاثیر فعالیت آنها را به صورت فردی و جمعی، به صورت ماهیانه رسم و منتشر کنید.
به طور مستمر داستانهایی از تاثیر فعالیت داوطلبان و اعضای مؤسسه را تهیه و منتشر نمایید.
در صورت امکان، عدهای از دریافتکنندگان خدمات مؤسسهتان و کسانی که از فعالیت شما منتفع شدهاند را به میهمانیها و گردهماییها دعوت کنید تا اثر فعالیت داوطلبان را با آنها به اشتراک بگذارند.
به دانستهها، مهارتها و گستره روابط داوطلبان بیفزایید
برقراری ارتباط با افراد مؤثر و همین طور یادگیری، یک انگیزه و عامل مهم برای ادامه فعالیت داوطلبان است.
- هیچ آموزشی را کوچک و بیارزش نشمارید. مهارتهایی چون نامهنگاری و آموزش نکات مهم در مکالمات کوتاه تلفنی یا حضوری میتواند برای داوطلبان جوانتر جذاب باشد.
- داوطلبان با تجربهتر را برای آموزش به جوانترها و به عنوان مربی به کار بگیرید.
- تخصصهای ویژه حوزه کاری خود را برجسته کنید و به داوطلبان آموزش دهید.
- از معرفی افراد معروف و تاثیرگذار در حیطه کاری خود و برقراری ارتباط داوطلبان با آنها کوتاهی نکنید.
- سعی کنید به آموزشها قالب و عنوانی بدهید که قابل افزودن به روزمه کاری داوطلبان باشد.
قدردانی خود را نشان دهید
سپاس و قدردانی، کمرتین کاری است که می توانید نسبت به کسانی که ارزشمندترین رسمایه، یعنی وقت خود را در اختیار شام قرار می دهند، انجام دهید.
- در سایت رسمی خود از داوطلبان، حتی به نام، قدردانی کنید.
- نتایج کار داوطلبان را با ابراز مراتب قدردانی خود، در معرض دید عموم قرار دهید.
- برای افراد و مؤسسات داوطلب، لوح تقدیر و کارت تشکر ارسال کنید.
به اشتراک گذاشتن نتیجه تجربیات خود با سایر مؤسسات و استفاده از تجربه های موفق و ناموفق آنها، برای اصالح روش های خود در جذب داوطلبان را فراموش نکنید.
منبع: ویکینیکی